loading...

ثبت شرکت هانا

بازدید : 171
سه شنبه 22 مهر 1399 زمان : 17:38

مالیات به عنوان یک سهم درآمدزا برای دولت محسوب می‌شود که سالیانه از افرادی که به صورت حقیقی یا حقوقی دارای درآمد خاصی هستند دریافت می‌شود. مالیات جنبه اختیاری نداشته و داوطلبانه نیست، از این رو افراد موکلفند که در موعد تعیین شده اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کرده و مالیات مشخص شده را پرداخت کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد اظهارنامه مالیاتی عملکرد و خوداظهاری مالیاتی مطالب مفیدی را به صورت سؤال و جواب‌های کلیدی قرار دهیم.

اگر شما به عنوان مؤدی مالیاتی قصد دارید تا مالیات تعیین شده را پرداخت کنید و می‌خواهید از جزئیات آن آگاهی داشته باشید بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست

یکی از انواع اظهارنامه‌های مالیاتی، اظهارنامه عملکرد بوده که می‌تواند سود و زیان یک رویداد مالی را به شکل شفاف محاسبه کند. در واقع شخص حقیقی یا حقوقی پس از گذراندن یک دوره مالی و فعالیت انجام شده، باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را به شکل مناسب تهیه کرده و 25 درصد میزان سود دوره مالی خود را طبق ضوابط تعیین شده پرداخت کند. اظهارنامه عملکرد، تعیین کننده میزان عملکرد فرد در یک فعالیت مالی است که بیان کننده هزینه، دارایی، بدهی، معافیت و درآمدهای یک شخص بوده که در یک دوره مالی تعیین شده انجام می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی عملکرد مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و برای نمایش اطلاعات بخشودگی‌های مالیاتی کاربرد دارد که می‌تواند اطلاعات مربوط به مراحل کسب و کار یک شخص را به خوبی نمایش ‌دهد.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است

جهت تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید ابتدا بخش پیش ثبت نام اقتصادی به درستی انجام شود که می‌توان با مراجعه به سایت اداره امور مالیاتی پیش ثبت نام اقتصادی را انجام داد. پس از انجام مرحله پیش ثبت نام و دریافت کد رهگیری می‌توان مراحل اصلی تنظیم اظهارنامه مالیاتی را طی کرد که ثبت نام از طریق وب سایت قابل انجام است. برای این که بتوانید اظهارنامه خود را تنظیم کنید بر روی بخش اظهار نامه جدید کلیک کرده و اطلاعات اقتصادی داده شده در پیش ثبت نام را وارد کنید.

فرم ارائه داده شده شامل 25 صفحه بوده که شما باید کلیه اطلاعات خود را که مشابه فرم کاغذی اظهارنامه بوده در سیستم مربوطه وارد کنید تا مراحل کار به صورت خودکار انجام شود. فیلدهای ستاره دار به عنوان ورودی‌های ضروری شناخته می‌شود و باید حتماً آن را پر کنید در غیر این صورت قادر به ارسال اظهارنامه خود نخواهید بود.

[f]

چه کسانی مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد هستند

اظهارنامه مالیاتی عملکرد برای افراد حقیقی که دارای کسب و کار بوده و درآمد دارند به عنوان یک تکلیف شناخته می‌شود و مطابق قانون 95 و 100 مالیات‌های مستقیم افراد باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را تهیه و ارسال نمایند. طبق قانون 110 مالیات‌های مستقیم علاوه بر اشخاص حقیقی، کلیه اشخاص حقوقی که دارای شرکت بوده و طبق مجوز داده شده از وزارتخانه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و اشخاص حقیقی که دارای اتحادیه‌های صنفی می‌باشند، مکلفند هر سال مالی ترازنامه خود را به سازمان اداره امور مالیاتی تحویل دهند.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات مستقیم نیستند

مالیات مستقیم به مالیات‌هایی اطلاق می‌شود که از درآمد یک شخص یا شرکت‌، طبق قوانین مشخص دریافت می‌شود و به شخصی که پرداخت مالیات را انجام می‌دهد مؤدی مالیاتی گفته می‌شود. مالیات‌های مستقیم به دو دسته مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم بندی شده و طبق قوانین تعیین شده 4 گروه از پرداخت مالیات‌های مستقیم معاف هستند که شامل موارد زیر است:

  • وزارتخانه و مؤسسات دولتی
  • دستگاه‌هایی که بودجه سالیانه آنان توسط دولت به صورت کامل تأمین می‌شود
  • شهرداری‌ها
  • کلیه دستگاه‌هایی که از طرف رهبر انقلاب یا حضرت امام خمینی (ره) دارای مجوز باشند

برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی به چه مدارک و اطلاعاتی نیاز داریم

همان طور که می دانید اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک بخش مهم در فعالیت تجاری محسوب شده که افراد حقیقی و حقوقی باید در موعد مقرر اظهارنامه را پر کنند. برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی باید مراحل زیر را انجام داد:

  • دریافت نرم افزار اظهارنامه مالیاتی از سایت gov.ir
  • تشکیل پرونده مالیاتی که شامل کد اقتصادی، شناسنامه، کد ملی، کد رهگیری پیش ثبت نام، شماره واحد مالیاتی و کلاسه پرونده مالیاتی است
  • داشتن اطلاعات هویتی شرکت که شامل موارد مختلف نظیر روزنامه رسمی، مجوز فعالیت، اطلاعات سجلی، اطلاعات اعضای هیئت مدیره و نشانی دقیق محل فعالیت است
  • ارائه تراز آزمایشی کل و تعیین شده در پایان یک دوره مالی که قبل از بستن حساب موقت است
  • ارائه گردش عملکرد سود و زیان شرکت
  • ارائه صورت بهای تمام شده کالاهای فروش رفته
  • اطلاعات مختلف شرکت نظیر اطلاعات مربوط به صادرات و دریافتی‌های ارزی، ملک‌های اجاره شده قانونی، ریز فروش محصولات و کالاهای فروش رفته و اطلاعات ثبت دفتری
  • ارائه شماره فیش پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه
  • ارائه شماره حساب بانکی جهت درج در فرم مربوطه

[f]

چند نوع اظهارنامه مالیات بر درآمد در حال حاضر وجود دارد

طبق قوانین و ضوابط در نظر گرفته شده انواع اظهارنامه مالیات بر درآمد 6 نوع بوده که در دسترس همگان قرار دارد. این 6 موارد به شرح زیر است:

  1. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه اول
  2. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه دوم
  3. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم
  4. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  5. اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک مختلف به ویژه اشخاص حقیقی دارنده درآمد املاک
  6. اظهارنامه انحلال طبق ماده 114 و 166 قانون مالیات‌های مستقیم

مودیان، اظهارنامه مالیاتی عملکرد را از کجا باید تهیه کنند

با توجه به انجام مراحل تکمیل اظهارنامه عملکرد که به صورت اینترنتی قابل انجام است و برای سهولت به صورت برخط قابل انجام است، افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت جامع مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کرده و از بخش اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی عملکرد را دانلود کنند.

مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست

برای تهیه و ارسال اظهارنامه شخص باید بتواند ابتدا با مراجعه به سایت اداره امور مالیاتی ثبت نام خود را انجام دهد و پس از گذشت زمان و بررسی‌های لازم، اگر اطلاعات اولیه ثبت شده و تشکیل پرونده به درستی اعمال و تأیید شود کد اقتصادی به مؤدی مالیاتی داده می‌شود. پس از انجام این مرحله و تأیید کارشناسان مربوطه، از طرف سازمان امور مالیاتی یک نام کاربری و رمز عبور ارسال می‌شود که مؤدی مالیاتی می‌تواند به کمک مشخصات ارسال شده تکلیف اظهارنامه مالیاتی را مشخص کند.

حداکثر تا چه زمانی باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را ارسال کنیم

طبق ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم افراد حقیقی و حقوقی باید به زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود توجه داشته باشند تا در موعد مقرر آن را ارسال کنند. اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و افراد حقوقی حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالی زمان دارند تا اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را تکمیل و ارسال کنند. اگر اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده ارسال نشود قطعاً شامل جرائم مختلف می‌شود.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست

قطعاً اگر مودیان مالیاتی چه اشخاص حقیقی و حقوقی اظهارنامه مالیاتی عملکرد را در موعد مقرر ارسال نکنند طبق قوانین در نظر گرفته شده شامل جرائم مختلف می‌شوند. طبق ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی در صورت فرار از تحویل اظهارنامه مالیاتی عملکرد، شامل جرائم مختلف شده و از کلیه معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی‌ها محروم خواهند شد. همچنین طبق بند 132 قانون مالیات‌های مستقیم بهره‌مندی از تمامی مزایای معافیت و بخشودگی جرائم مالیاتی شامل کسانی است که در موعد مقرر، اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را به موقع تحویل سازمان اداره امور مالیاتی دهند.

مزایای ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست

اظهارنامه مالیاتی عملکرد به عنوان یک شیوه کامل برای رسیدگی عملکرد یک دوره مالی فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی بوده که اگر در موعد مقرر برای اداره امور مالیاتی ارسال شود شامل مزایای قانونی زیادی است. طبق ماده 189 قانون مالیات‌های مستقیم افراد و یا شرکت‌هایی که سه سال متوالی، اظهارنامه ارسالی آنان مورد تأیید واقع شده باشد و اعتراضی به برگ تشخیص صادر شده نداشته باشند می‌توانند از 5 درصد جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات‌های پرداخت شده 3 سال استفاده کنند.

این امر باعث می‌شود تا افراد و مؤدیان مالیاتی توجه ویژه‌ای به خوش حسابی در پرداخت مالیات عملکرد خود داشته باشند و بتوانند قبل از اتمام مهلت تعیین شده اظهارنامه مالیاتی عملکرد را تکمیل کنند.

اظهارنامه‌های مالیاتی عملکرد تا چه زمانی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

در این بین برخی از وظایف بر عهده اداره امور مالیاتی است و طبق قانون 156 قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه مالیات دریافتی باید حداکثر ظرف مدت 365 روز از تاریخ انقضاء مهلت تسلیم اظهارنامه به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و برگه تشخیص رسیدگی حداکثر ظرف مدت 90 روز به مؤدی مالیاتی ابلاغ شود.

آیا بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی امکان اصلاح اظهارنامه وجود دارد

مطابق ماده 226 قانون مالیات‌های مستقیم اگر اظهارنامه مالیاتی نیاز به اصلاح داشته باشد، ظرف مدت یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مؤدیان اجازه دارند نسبت به رفع اشتباه رخ داده اقدام کنند و اصلاحات لازم را بر روی اظهارنامه مالیاتی اعمال کنند.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی چقدر است

نرخ مالیات بر در آمد اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت بوده و طبق اعلام سازمان اداره امور مالیاتی و ضوابط تعیین شده نرخ مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی پس از کسر معافیت سالیانه

تا مبلغ 50 میلیون تومان به نرخ 15 درصد، نسبت به مازاد 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان به نرخ 20 درصد و نسبت به مازاد بر 100 میلیون تومان به نرخ 25 درصد است.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

  • اشخاص حقوقی مشمول ماده 105 قانون، 25 درصد نسبت به سود مشمول مالیات
  • شرکت بورسی ماده 143، 22.5 درصد نسبت به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های بورسی دارای بیش از 20 درصد سهام شناور آزاد ماده 143، 20 درصد به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های فرابورس ماده 143، 23.75 درصد به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های تعاونی متعارف و سهامی عام، 18.75 درصد به سود مشمول مالیات
  • سود به دست آمده از فروش کالا در بورس، 22.5 درصد به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به درآمد ابرازی نرخ صفر
  • شرکت‌های تعاونی، کارمندی، کشاورزی، صیادی، کارگری، عشایری و دانش آموزی معاف از مالیات

[f]

خود اظهاری مالیاتی چگونه است

طبق قوانین و ضوابط در نظر گرفته شده افراد حقیقی و حقوقی که دارای درآمد بوده و فعالیت تجاری دارند باید مالیات خود را پرداخت کنند. مؤدیان حقوقی با داشتن نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام می‌توانند با مراجعه به نشانی tax.gov.ir نسبت به مراحل خوداظهاری مالیاتی خود اقدام کنند. در صورتی که پس از ثبت، اشکالات مختلفی در خوداظهاری وجود داشته باشد می‌توان از طریق سایت، مجدد اطلاعات وارد شده را ویرایش کرد.

مؤدیان حقیقی زمانی می‌توانند اظهار اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی تسلیم اداره امور مالیاتی کنند که ثبت نام خود را به شکل صحیح انجام دهند. برای افرادی که دارای واحدهای اشتراکی هستند، تنها تکمیل کردن یک اظهارنامه مالیاتی کافی بوده و نیازی به ارائه خوداظهاری مالیاتی مختلف نیست.

چگونه به برگه تشخیص مالیاتی اعتراض کنیم

اگر مؤدی مالیاتی به برگه تشخیص مالیات اعتراض داشته باشند می‌تواند با ممیز به توافق برسند، در غیر این صورت قانون این اجازه را به آنها می‌دهد که بتوانند به صورت رسمی اعتراض خود را بیان کنند. اعتراض مطرح شده ابتدا به هیات حل اختلاف بدوی فرستاده می‌شود و پس از آن به هیات تجدید نظر خواهد رفت. در صورت وجود دفاتر درآمد و هزینه، اگر اعتراض به دلایل مختلف مورد قبول ممیز واقع نشود باعث رد جریمه شده که معادل ده درصد کل مالیات خواهد بود.

یک روش راحت و مطمئن برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی مراجعه به هانا ثبت

اگر فرصت کافی برای انجام مراحل خوداظهاری مالیاتی و تسلیم اظهارنامه عملکرد را ندارید و در این زمینه می‌خواهید به صورت تخصصی فعالیت کنید قطعاً استفاده از هانا ثبت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه ثبت شرکت و خدمات مالکیت می‌تواند پاسخ گوی نیاز شما عزیزان باشد. ثبت شرکت هانا خدماتی مختلفی مانند ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

اگر به دنبال یک روش مطمئن و راحت برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید می‌توانید با مراجعه به هانا ثبت، در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه مناسب کار ثبت و تسلیم اظهارنامه مالیاتی را انجام دهید.

برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.

مالیات به عنوان یک سهم درآمدزا برای دولت محسوب می‌شود که سالیانه از افرادی که به صورت حقیقی یا حقوقی دارای درآمد خاصی هستند دریافت می‌شود. مالیات جنبه اختیاری نداشته و داوطلبانه نیست، از این رو افراد موکلفند که در موعد تعیین شده اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کرده و مالیات مشخص شده را پرداخت کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد اظهارنامه مالیاتی عملکرد و خوداظهاری مالیاتی مطالب مفیدی را به صورت سؤال و جواب‌های کلیدی قرار دهیم.

اگر شما به عنوان مؤدی مالیاتی قصد دارید تا مالیات تعیین شده را پرداخت کنید و می‌خواهید از جزئیات آن آگاهی داشته باشید بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست

یکی از انواع اظهارنامه‌های مالیاتی، اظهارنامه عملکرد بوده که می‌تواند سود و زیان یک رویداد مالی را به شکل شفاف محاسبه کند. در واقع شخص حقیقی یا حقوقی پس از گذراندن یک دوره مالی و فعالیت انجام شده، باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را به شکل مناسب تهیه کرده و 25 درصد میزان سود دوره مالی خود را طبق ضوابط تعیین شده پرداخت کند. اظهارنامه عملکرد، تعیین کننده میزان عملکرد فرد در یک فعالیت مالی است که بیان کننده هزینه، دارایی، بدهی، معافیت و درآمدهای یک شخص بوده که در یک دوره مالی تعیین شده انجام می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی عملکرد مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و برای نمایش اطلاعات بخشودگی‌های مالیاتی کاربرد دارد که می‌تواند اطلاعات مربوط به مراحل کسب و کار یک شخص را به خوبی نمایش ‌دهد.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است

جهت تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید ابتدا بخش پیش ثبت نام اقتصادی به درستی انجام شود که می‌توان با مراجعه به سایت اداره امور مالیاتی پیش ثبت نام اقتصادی را انجام داد. پس از انجام مرحله پیش ثبت نام و دریافت کد رهگیری می‌توان مراحل اصلی تنظیم اظهارنامه مالیاتی را طی کرد که ثبت نام از طریق وب سایت قابل انجام است. برای این که بتوانید اظهارنامه خود را تنظیم کنید بر روی بخش اظهار نامه جدید کلیک کرده و اطلاعات اقتصادی داده شده در پیش ثبت نام را وارد کنید.

فرم ارائه داده شده شامل 25 صفحه بوده که شما باید کلیه اطلاعات خود را که مشابه فرم کاغذی اظهارنامه بوده در سیستم مربوطه وارد کنید تا مراحل کار به صورت خودکار انجام شود. فیلدهای ستاره دار به عنوان ورودی‌های ضروری شناخته می‌شود و باید حتماً آن را پر کنید در غیر این صورت قادر به ارسال اظهارنامه خود نخواهید بود.

[f]

چه کسانی مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد هستند

اظهارنامه مالیاتی عملکرد برای افراد حقیقی که دارای کسب و کار بوده و درآمد دارند به عنوان یک تکلیف شناخته می‌شود و مطابق قانون 95 و 100 مالیات‌های مستقیم افراد باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را تهیه و ارسال نمایند. طبق قانون 110 مالیات‌های مستقیم علاوه بر اشخاص حقیقی، کلیه اشخاص حقوقی که دارای شرکت بوده و طبق مجوز داده شده از وزارتخانه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و اشخاص حقیقی که دارای اتحادیه‌های صنفی می‌باشند، مکلفند هر سال مالی ترازنامه خود را به سازمان اداره امور مالیاتی تحویل دهند.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات مستقیم نیستند

مالیات مستقیم به مالیات‌هایی اطلاق می‌شود که از درآمد یک شخص یا شرکت‌، طبق قوانین مشخص دریافت می‌شود و به شخصی که پرداخت مالیات را انجام می‌دهد مؤدی مالیاتی گفته می‌شود. مالیات‌های مستقیم به دو دسته مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم بندی شده و طبق قوانین تعیین شده 4 گروه از پرداخت مالیات‌های مستقیم معاف هستند که شامل موارد زیر است:

  • وزارتخانه و مؤسسات دولتی
  • دستگاه‌هایی که بودجه سالیانه آنان توسط دولت به صورت کامل تأمین می‌شود
  • شهرداری‌ها
  • کلیه دستگاه‌هایی که از طرف رهبر انقلاب یا حضرت امام خمینی (ره) دارای مجوز باشند

برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی به چه مدارک و اطلاعاتی نیاز داریم

همان طور که می دانید اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک بخش مهم در فعالیت تجاری محسوب شده که افراد حقیقی و حقوقی باید در موعد مقرر اظهارنامه را پر کنند. برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی باید مراحل زیر را انجام داد:

  • دریافت نرم افزار اظهارنامه مالیاتی از سایت gov.ir
  • تشکیل پرونده مالیاتی که شامل کد اقتصادی، شناسنامه، کد ملی، کد رهگیری پیش ثبت نام، شماره واحد مالیاتی و کلاسه پرونده مالیاتی است
  • داشتن اطلاعات هویتی شرکت که شامل موارد مختلف نظیر روزنامه رسمی، مجوز فعالیت، اطلاعات سجلی، اطلاعات اعضای هیئت مدیره و نشانی دقیق محل فعالیت است
  • ارائه تراز آزمایشی کل و تعیین شده در پایان یک دوره مالی که قبل از بستن حساب موقت است
  • ارائه گردش عملکرد سود و زیان شرکت
  • ارائه صورت بهای تمام شده کالاهای فروش رفته
  • اطلاعات مختلف شرکت نظیر اطلاعات مربوط به صادرات و دریافتی‌های ارزی، ملک‌های اجاره شده قانونی، ریز فروش محصولات و کالاهای فروش رفته و اطلاعات ثبت دفتری
  • ارائه شماره فیش پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه
  • ارائه شماره حساب بانکی جهت درج در فرم مربوطه

[f]

چند نوع اظهارنامه مالیات بر درآمد در حال حاضر وجود دارد

طبق قوانین و ضوابط در نظر گرفته شده انواع اظهارنامه مالیات بر درآمد 6 نوع بوده که در دسترس همگان قرار دارد. این 6 موارد به شرح زیر است:

  1. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه اول
  2. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه دوم
  3. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم
  4. اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  5. اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک مختلف به ویژه اشخاص حقیقی دارنده درآمد املاک
  6. اظهارنامه انحلال طبق ماده 114 و 166 قانون مالیات‌های مستقیم

مودیان، اظهارنامه مالیاتی عملکرد را از کجا باید تهیه کنند

با توجه به انجام مراحل تکمیل اظهارنامه عملکرد که به صورت اینترنتی قابل انجام است و برای سهولت به صورت برخط قابل انجام است، افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت جامع مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کرده و از بخش اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی عملکرد را دانلود کنند.

مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست

برای تهیه و ارسال اظهارنامه شخص باید بتواند ابتدا با مراجعه به سایت اداره امور مالیاتی ثبت نام خود را انجام دهد و پس از گذشت زمان و بررسی‌های لازم، اگر اطلاعات اولیه ثبت شده و تشکیل پرونده به درستی اعمال و تأیید شود کد اقتصادی به مؤدی مالیاتی داده می‌شود. پس از انجام این مرحله و تأیید کارشناسان مربوطه، از طرف سازمان امور مالیاتی یک نام کاربری و رمز عبور ارسال می‌شود که مؤدی مالیاتی می‌تواند به کمک مشخصات ارسال شده تکلیف اظهارنامه مالیاتی را مشخص کند.

حداکثر تا چه زمانی باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را ارسال کنیم

طبق ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم افراد حقیقی و حقوقی باید به زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود توجه داشته باشند تا در موعد مقرر آن را ارسال کنند. اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و افراد حقوقی حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالی زمان دارند تا اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را تکمیل و ارسال کنند. اگر اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده ارسال نشود قطعاً شامل جرائم مختلف می‌شود.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست

قطعاً اگر مودیان مالیاتی چه اشخاص حقیقی و حقوقی اظهارنامه مالیاتی عملکرد را در موعد مقرر ارسال نکنند طبق قوانین در نظر گرفته شده شامل جرائم مختلف می‌شوند. طبق ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی در صورت فرار از تحویل اظهارنامه مالیاتی عملکرد، شامل جرائم مختلف شده و از کلیه معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی‌ها محروم خواهند شد. همچنین طبق بند 132 قانون مالیات‌های مستقیم بهره‌مندی از تمامی مزایای معافیت و بخشودگی جرائم مالیاتی شامل کسانی است که در موعد مقرر، اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را به موقع تحویل سازمان اداره امور مالیاتی دهند.

مزایای ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست

اظهارنامه مالیاتی عملکرد به عنوان یک شیوه کامل برای رسیدگی عملکرد یک دوره مالی فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی بوده که اگر در موعد مقرر برای اداره امور مالیاتی ارسال شود شامل مزایای قانونی زیادی است. طبق ماده 189 قانون مالیات‌های مستقیم افراد و یا شرکت‌هایی که سه سال متوالی، اظهارنامه ارسالی آنان مورد تأیید واقع شده باشد و اعتراضی به برگ تشخیص صادر شده نداشته باشند می‌توانند از 5 درصد جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات‌های پرداخت شده 3 سال استفاده کنند.

این امر باعث می‌شود تا افراد و مؤدیان مالیاتی توجه ویژه‌ای به خوش حسابی در پرداخت مالیات عملکرد خود داشته باشند و بتوانند قبل از اتمام مهلت تعیین شده اظهارنامه مالیاتی عملکرد را تکمیل کنند.

اظهارنامه‌های مالیاتی عملکرد تا چه زمانی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

در این بین برخی از وظایف بر عهده اداره امور مالیاتی است و طبق قانون 156 قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه مالیات دریافتی باید حداکثر ظرف مدت 365 روز از تاریخ انقضاء مهلت تسلیم اظهارنامه به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و برگه تشخیص رسیدگی حداکثر ظرف مدت 90 روز به مؤدی مالیاتی ابلاغ شود.

آیا بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی امکان اصلاح اظهارنامه وجود دارد

مطابق ماده 226 قانون مالیات‌های مستقیم اگر اظهارنامه مالیاتی نیاز به اصلاح داشته باشد، ظرف مدت یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مؤدیان اجازه دارند نسبت به رفع اشتباه رخ داده اقدام کنند و اصلاحات لازم را بر روی اظهارنامه مالیاتی اعمال کنند.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی چقدر است

نرخ مالیات بر در آمد اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت بوده و طبق اعلام سازمان اداره امور مالیاتی و ضوابط تعیین شده نرخ مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی پس از کسر معافیت سالیانه

تا مبلغ 50 میلیون تومان به نرخ 15 درصد، نسبت به مازاد 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان به نرخ 20 درصد و نسبت به مازاد بر 100 میلیون تومان به نرخ 25 درصد است.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

  • اشخاص حقوقی مشمول ماده 105 قانون، 25 درصد نسبت به سود مشمول مالیات
  • شرکت بورسی ماده 143، 22.5 درصد نسبت به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های بورسی دارای بیش از 20 درصد سهام شناور آزاد ماده 143، 20 درصد به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های فرابورس ماده 143، 23.75 درصد به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های تعاونی متعارف و سهامی عام، 18.75 درصد به سود مشمول مالیات
  • سود به دست آمده از فروش کالا در بورس، 22.5 درصد به سود مشمول مالیات
  • شرکت‌های موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به درآمد ابرازی نرخ صفر
  • شرکت‌های تعاونی، کارمندی، کشاورزی، صیادی، کارگری، عشایری و دانش آموزی معاف از مالیات

[f]

خود اظهاری مالیاتی چگونه است

طبق قوانین و ضوابط در نظر گرفته شده افراد حقیقی و حقوقی که دارای درآمد بوده و فعالیت تجاری دارند باید مالیات خود را پرداخت کنند. مؤدیان حقوقی با داشتن نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام می‌توانند با مراجعه به نشانی tax.gov.ir نسبت به مراحل خوداظهاری مالیاتی خود اقدام کنند. در صورتی که پس از ثبت، اشکالات مختلفی در خوداظهاری وجود داشته باشد می‌توان از طریق سایت، مجدد اطلاعات وارد شده را ویرایش کرد.

مؤدیان حقیقی زمانی می‌توانند اظهار اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی تسلیم اداره امور مالیاتی کنند که ثبت نام خود را به شکل صحیح انجام دهند. برای افرادی که دارای واحدهای اشتراکی هستند، تنها تکمیل کردن یک اظهارنامه مالیاتی کافی بوده و نیازی به ارائه خوداظهاری مالیاتی مختلف نیست.

چگونه به برگه تشخیص مالیاتی اعتراض کنیم

اگر مؤدی مالیاتی به برگه تشخیص مالیات اعتراض داشته باشند می‌تواند با ممیز به توافق برسند، در غیر این صورت قانون این اجازه را به آنها می‌دهد که بتوانند به صورت رسمی اعتراض خود را بیان کنند. اعتراض مطرح شده ابتدا به هیات حل اختلاف بدوی فرستاده می‌شود و پس از آن به هیات تجدید نظر خواهد رفت. در صورت وجود دفاتر درآمد و هزینه، اگر اعتراض به دلایل مختلف مورد قبول ممیز واقع نشود باعث رد جریمه شده که معادل ده درصد کل مالیات خواهد بود.

یک روش راحت و مطمئن برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی مراجعه به هانا ثبت

اگر فرصت کافی برای انجام مراحل خوداظهاری مالیاتی و تسلیم اظهارنامه عملکرد را ندارید و در این زمینه می‌خواهید به صورت تخصصی فعالیت کنید قطعاً استفاده از هانا ثبت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه ثبت شرکت و خدمات مالکیت می‌تواند پاسخ گوی نیاز شما عزیزان باشد. ثبت شرکت هانا خدماتی مختلفی مانند ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

اگر به دنبال یک روش مطمئن و راحت برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید می‌توانید با مراجعه به هانا ثبت، در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه مناسب کار ثبت و تسلیم اظهارنامه مالیاتی را انجام دهید.

برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 91
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 106
  • بازدید سال : 249
  • بازدید کلی : 13818
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه